Jak sprawić by Klienci odnaleźli Twoją ofertę w internecie?

Jak sprawić by Klienci odnaleźli Twoją ofertę w internecie?

W ostatnim czasie świadomość użytkowników wyszukujących informacje w internecie zwiększa się co obserwuję każdego dnia w pracy dla dużych klientów i mniejszych klientów. Krótkie frazy od 1-4 słów generują zwykle dużo ruchu na stronie, często są jednak zbyt ogólne co wpływa bezpośrednio na współczynnik konwersji. Dłuższe frazy zwykle precyzyjnie określają strony, których wyświetlenia spodziewa się użytkownik. Z obserwacji ruchu kształtującego się na stronach klientów współczynnik konwersji dla fraz long tail jest w większości przypadków wyższy od standardowych, krótkich zapytań. Zależy to jednak od wielu czynników między innymi od intencji jakimi użytkownik kieruje się przy składaniu zapytania w wyszukiwarce. Można wyróżnić trzy główne rodzaje zapytań jakie użytkownik wprowadza do wyszukiwarki – zapytania nawigacyjne, zapytania informacyjne oraz zapytania transakcyjne.  Pierwszym rodzajem są zapytania nawigacyjne służą zwykle użytkownikowi w celu odnalezienia konkretnej strony internetowej w sieci. Może to być np. Strona firmy reklamującej się w telewizji lub radiu, portal społecznościowy lub informacyjny. Użytkownik nie znający dokładnego adresu strony internetowej szuka po nazwie, którą zapamiętał dlatego optymalizacja serwisu internetowego jest tak ważna. Użytkownik słysząc w radiu reklamę np. „Najlepsze marki rowerowe w Warszawie firma XYZ” chcąc odnaleźć stronę internetową wpisze zapytanie w postaci „rowery firma XYX” lub „marki rowerowe XYZ Warszawa” lub najczęściej samą markę „firma xyz”. Jeżeli strona nie jest zoptymalizowana i np. w znaczniku title jest wpisane „strona główna” to użytkownik może nie odnaleźć tego czego szuka. Celem złożenia zapytania nawigacyjnego jest chęć odnalezienia konkretnej strony w internecie więc ważne jest by ułatwić użytkownikowi odnalezienie tego czego szuka.
    Drugim rodzajem zapytania wprowadzonego przez użytkownika do wyszukiwarki jest zapytanie informacyjne, które ma za zadanie zwrócić użytkownikowi konkretną informację na złożone zapytanie. Może to być np. Pogoda w danym mieście, wynik ostatniego meczu lub data bitwy pod Grunwaldem. Witryny informacyjne cechują się tym, że poszukiwane przez użytkownika informacje na stronie są widoczne na pierwszy rzut oka. Zapytania informacyjne mogą dotyczyć również informacji dotyczących produktów komercyjnych lub usługach jednak pod kątem ich funkcjonalności, opisu, a nie ceny.
    Trzecim rodzajem zapytań jest zapytanie transakcyjne, które jest obszarem zainteresowania wielu przedsiębiorców korzystających z usług specjalistów SEO oraz SEM. Przy wyszukiwaniu transakcyjnym mówimy o wysokiej średniej wartości ruchu sieciowego. Strony internetowe zawierające ofertę produktów lub usługi są projektowane i optymalizowane w taki sposób by wzbudzić w użytkowniku chęć podjęcia decyzji zakupowej.



Co to jest RWD

Czym są strony responsywne? Co to jest RWD (Responsive Web Design)? Mówiąc najprościej, są to strony których wygląd dopasowuje się do ekranu, na którym strony są wyświetlane. Osoba przeglądająca witrynę wykonaną zgodnie z RWD na panoramicznym monitorze swojego komputera zobaczy treść wykorzystującą całą szerokość ekranu. Ale internauta używający małego monitora w proporcjach 4:3 również nie będzie poszkodowany: strona nie zostanie “obcięta” na krawędziach, tylko tak dopasuje swój wygląd, aby treść nadal była czytelna, ale zarazem dopasowana do nowego formatu.

Purekspert - wersja mobilna

Taka elastyczność w prezentowaniu treści dotyczy w szczególności smartphonów – ich małe wyświetlacze wymagają starannego dopasowania wyświetlanej zawartości. Czcionka musi być odpowiedniej wielkości, aby tekst można było komfortowo przeczytać. Elementy w menu muszą być na tyle duże, aby dało się stuknąć w nie palcem. Cała strona powinna mieścić się na szerokość ekranu, aby nie było konieczne przesuwanie jej na boki w celu zobaczenia całej zawartości.

 
Algorytm Google z 21 kwietnia i zmiany w pozycjonowaniu

Wiemy już czym jest RWD i dlaczego jest takie ważne, ale o co chodzi z aferą wokół nowego algorytmu Google? Lider wśród wyszukiwarek ogłosił, że od 21 kwietnia strony zgodne z RWD będą miały pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania Google względem tych, które nie są responsywne – ale dotyczy to tylko wyszukiwań na smartphonach. Spowoduje to niezły młyn w bardziej zatłoczonych branżach, gdzie konkurencja jest liczna – strony które dotychczas były na pierwszej stronie wyszukiwania mogą spaść nawet na 6 stronę lub jeszcze dalej co de facto oznacza ich wykluczenie z rynku. Dla biznesów opartych w głównej mierze na obecności w internecie może to być kwestią życia lub śmierci.

Google, wprowadzając taką zmianę, ma na uwadze dobro internautów wyszukujących informacji na swoich telefonach. Logicznym jest, że ktoś przeglądający internet na 5 calowym ekranie wolałby, aby treści które otrzyma z Google były komfortowe w odbiorze. Taką gwarancję dają strony które zaliczyły test mobilności Google: teksty będą odpowiednio duże by dało się je przeczytać bez przybliżania ekranu, przyciski będą tak skonstruowane i umieszczone, że uda się bezbłędnie wybrać je palcem, a cała strona będzie wygodna do obsługi jedną ręką na telefonie – czyli nie będzie wymagała przybliżania i oddalania widoku, a tekst będzie rozmieszczony od krawędzi do krawędzi ekranu. Dla przykładu polecamy odpalić tą stronę na komputerze i swoim telefonie: przykład strony w RWD.

Należy pamiętać, że opisywane zmiany w pozycjonowaniu nie dotyczą zapytań, które trafią do Google z komputerów stacjonarnych. Mówiąc inaczej, kompatybilność strony z RWD nie wpływa na jej pozycję w Google dla użytkowników PC’tów. Słaba to jednak pociecha w czasach gdy większość wyszukiwań odbywa się na smartphonach a nie komputerach stacjonarnych.